Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

INS: 12,2 százalékkal nőtt az átlagnyugdíj 2024 negyedik negyedévében a harmadik negyedévhez képest

A tavalyi negyedik negyedévben az előzőhöz viszonyítva 12,2 százalékkal 2898 lejre emelkedett az átlagnyugdíj Romániában – derül ki az Országos Statisztikai Intézet (INS) pénteken közzétett adataiból.

A nyugdíjasok átlagos száma 4,92 millió volt a tavalyi negyedik negyedévben, 41.000-rel kevesebb, mint az előző három hónapban; az állami társadalombiztosítási rendszerhez tartozó nyugdíjasok átlagos száma 36 ezerrel 4,56 millióra csökkent.

2023 negyedik negyedévéhez viszonyítva a nyugdíjasok száma 57.000-rel, az állami társadalombiztosítási rendszerhez tartozó nyugdíjasoké pedig 45.000-rel csökkent.

Az átlagnyugdíj 2898 lej volt a negyedik negyedévben, ami 12,2 százalékos emelkedést jelent az előző három hónapos időszakhoz mérten. Az átlagos állami társadalombiztosítási nyugdíj 2797 lej volt a 2024 októbere és decembere közötti időszakban, ami 13,7 százalékos növekedést jelent. Az átlagos nettó társadalombiztosítási öregségi nyugdíj teljes járulékfizetés mellett (adó és egészségügyi szolgáltatási járulék nélkül) az 59,1 százaléka volt az országos nettó átlagbérnek, nagyobb, mint az előző negyedévi 53,4 százalék.

Az állami társadalombiztosítási rendszerhez tartozó nyugdíjasok teszik ki a romániai nyugdíjasok 99,98 százalékát, az állami nyugdíjrendszerben regisztrált személyek 80,2 százaléka pedig teljes öregségi nyugdíjra jogosult.

Az állami társadalombiztosítási rendszerhez tartozó nyugdíjasok és a munkavállalók aránya országos szinten 8 volt a 10-hez a negyedik negyedévben is, jelentős területi eltérésekkel. Így például Ilfov megyében és Bukarestben 4 nyugdíjas jutott 10 munkavállalóra, de Teleorman megyében már 15 nyugdíjas jutott 10 alkalmazottra, míg Vaslui megyében 14 a 10-hez az arány.

Területenként jelentősen eltér az állami átlagnyugdíj összege is, a legmagasabb és a legalacsonyabb átlagnyugdíj közötti különbség 1314 lej. Míg az átlagnyugdíj Botoșani megyében 2217 lej, Vrancea megyében 2257 lej és Giurgiu megyében 2272 lej, addig Hunyad megyében 3493 lej, Brassó megyében 3314 lej, Bukarestben pedig 3531 lej.
Forrás: AGERPRES

Oszd meg, ha tetszik az írás!

Facebook kommentek